.
خدمات قابل ارائه به ارباب رجوع

طرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع در اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران:

بند 1 : شناسایی ، اولویت بندی و مستند سازی آن دسته از فرایندهای اختصاصی و مشترک انجام کار مرتبط با ارباب رجوع که تاکنون مستند سازی نشده است :

  1. تشکیل بانک جامع اطلاعاتی ،  ثبت و درج کلیه اطلاعات و مستندات مرتبط با واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی مستقر در استان.
  2. فرایند مربوط به نحوه صدور مجوزهای واحد های صنعتی،تولیدی و خدماتی،معدنی
  3. فرایند نحوه صدور مجوز طرح های مشمول مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی مربوط به اداره محیط زیست انسانی می باشد
  4. فرایند نحوه صدور مجوز تاسیس باغ وحش،احداث نمایشگاه حیات وحش، تکثیر و پروش پرندگان وحشی در اسارت  و فرایند صدور مجوز احداث کارگاه تاکسیدرمی مربوط به اداره  محیط طبیعی   می باشد
  5.  همچنین فایل های مربوط به مستندات صدرالذکر در بخش ستاد سرمایه گذاری سایت اداره کل امور اقتصادی و دارایی تهران قابلیت دسترسی برای ارباب رجوع و کلیه سرمایه گذاران را دارد.
  6. فرایند صدور مجوز های استقرار واحد های صنعتی مشمول ارزیابی اثرات زیست محیطی و همچنین صدور مجوز یا پروانه فعالیت اقتصادی در این موارد ضمن اعلام شرایط اختصاصی و شرایط عمومی جهت رویت ارباب رجوع و همچنین دیگر موارد راهنمایی به شرح ذیل می باشد(کلیه موارد تصویر پیوست)

              الف ) راهنمای کلیه موارد های مرجع صادر کننده به همراه تلفن تماس و نمابر، آدرس اینترنتی و پست الکترونیکی، نام و شماره فرد پاسخگویی در زمینه موضوع

              ب ) درج کلیه ضوابط و معیارهای استقرار صنایع به تفکیک رده ها از 1 تا 7

              س ) شرایط های لازم برای صدور مجوز یا پروانه

                ج ) اعلام شرایط های عمومی و اختصاصی به تفکیک نوع پروانه یا مجوز ها

                 د ) اعلام مدارک های مورد نیاز برای صدور مجوز

                 ذ ) طی مراحل فوق ذکر در حداقل زمانی   و اعلام پاسخ به ارباب رجوع

بند2: بهبود اصلاح و مکانیزه نمودن فرایندهای اختصاصی و مشترک مورد عمل مرتبط با ارباب رجوع که تاکنون اصلاح نشده است و همچنین سنجش و ارزیابی از نحوه اجرای فرایندهای اصلاح شده :

           الف ) اقدامات ادارات تابعه شهرستانی:

1-کاهش حضور فیزیکی در پایش زیست محیطی واحدها و اصلاح آن از طریق نصب آنلاین، خود اظهاری در پایش توسط واحدها

2- اجرای جلسات با بخشداران،شهرداران،دهیاران و سایر ادارات شهرستانی جهت بحث و تبادل نظر و استفاده از راهکار جهت کاهش مراجعات مراجیعن به ادارات و کاهش نیاز به استعلامات

3- اختصاص یک روز در ایام هفته جهت پاسخگویی به ارباب رجوع و حضور در نماز جمعه در جهت پاسخ به پرسش های زیست محیطی و ترویج و فرهنگ زیست محیطی افکار عمومی

4- بهره گیری از سیستم اتوماسیون اداری به منظور تسریع در ارسال مکاتبات

5- اخذ کاربری مستقیم جهت اطلاع رسانی مردمی در پورتال اطلاع رسانی فرمانداری در بعضی از شهرستانها به صورت روزانه

  1. ارتباط واحد های شهرستانی با اداره کل استان بدون نیاز به مراجعه حضوری
  2. ارائه فرم نظر سنجی و اعلام رضایت یا عدم رضایت ارباب رجوع از نحوه ارائه خدمات اداری
  3.  بهره گیری از سامانه سامد(ارتباط دولت و مردم)
  4. ایجاد شرایط وبستر مناسب  جهت پاسخگویی به شکایات مردمی از طریق سامانه بازرسی کل کشور
  5. ایجاد سایت اطلاع رسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران و همچنین سامانه پیامکی و کانال سامات در پیام رسان سروش

10-درج فرم و صدور کارت های(کارت همیار محیط زیست- درخواست آزمایشگاههای معتمد- درخواست آموزش مردمی- شورای پژوهشی)

11-راهنمای مراجعین در صفحه اصلی سایت ( فرا خوان انتخاب واحد های صنعتی،تولیدی و خدماتی سبز در سال 1394 به همراه کتابچه داخلی و فایل الکترونیکی در پورتال سازمان)

12-آموزش غیر حضوری در پورتال سازمان:

  • آشنایی عموم و کارشناسان با کارخانجات تولیدی و مشکلات و اثرات زیست محیطی آن
  • آشنایی به انواع رسانه خبری
  • مدیریت پسماند
  •  معرفی دستگاه و قوانین و مقررات(محیط زیست انسانی- محیط زیست طبیعی)

      ب ) اقدامات ادارات ستادی:

  • نشست با مراجعبن و بررسی وضیعت پرونده ها و رفع موانع موجود در پاسخگویی و همچنین ترویج و فرهنگ زیست محیطی و تنویر افکار عمومی در راستای اقدامات مبنی بر جلوگیری از شکارو صید غیر مجاز و جلوگیری از تخریب و تصرفات داخل راضی ملی،جلوگیری از آلودی محیط زیست از جمله آب، خاک، هووا و ارائه راهکار ها

بند3 : درج و به روز رسانی کلیه خدمات اختصاصی قابل ارائه به مردم در پورتال یا سایت مربوطه :

  • به جهت تمرکز خدمات اختصاصی قابل ارائه به مردم کلیه ادارات شهرستانی به صورت متمرکز از طریق سامانه اطلاع رسانی محیط زیست استان(سامات) قابل دریافت است.

بند4 : تدوین ، آموزش و عملیاتی نمودن منشور اخلاقی کارکنان و ارزیابی تحقق موارد مندرج در منشور ابلاغ شده و در صورت لزوم بازنگری در آن :

  • با تشکیل جلسات توسط معاونت ها و روسای ادارات ستادی و تابعه عملیاتی نمودن مسائل اخلاقی و انضباطی ادرای و در صورت لزوم بازنگری در آن و همچنین منشور اخلاقی کارکنان اطلاع رسانی شده است

بند5: توجه مجدد به تخصیص فضای اداری مناسب و امکانات و تسهیلات لازم برای آسایش و تکریم ارباب رجوع در فرایندهای ارائه خدمات .

  • در اداره کل و اکثر واحد های شهرستانی فضای مناسب و امکانات و تسهیلات لازم برای آسایش و راهنمایی و تکریم ارباب رجوع در فرایند های ارائه خدمات مهیا شده است فقط در تعداد اندکی از واحدها با توجه به استجاری بودن ساختمان اداری حتی المقدور امکانات و تسهیلات لازم به اندازه کافی فراهم نشده است.

بند 6: شناسایی ، اولویت بندی ، انتخاب ، ارزیابی شیوه های مناسب اطلاع رسانی ، ارائه خدمات متناسب با شرایط ارباب رجوع ، امکانات سازمانی ، نوع و ماهیت وظایف ، خدمات و فن آوری مورد استفاده :

  • این اداره کل و واحد های تابعه از کلیه امکانات موجود منجمله اطلاع رسانی توسط پیامک و نصب بنر  و درج خبر در سایت و همچنین برگزاری همایش،جشنواره،مراسم ویژه در مناسبت های زیست محیطی اطلاع رسانی می گردد.

بند7 : اطلاع رسانی نحوه ارائه خدمات به مردم از طریق نصب تابلو راهنما در مبادی ورودی و در معرض دید مراجعین ، تهیه و توزیع بروشور بین ارباب رجوع و مخاطبین ، نصب نام و نام خانوادگی ، عوامل متصدی انجام کار ، پست سازمانی ، نصب رئوس وظایف اصلی کارکنان در محل استقرار آنان ، راه اندازی خط تلفن گویا برای راهنمایی مردم ، تهیه کتاب برای راهنمای مراجعین ، اطلاع رسانی از طریق پایگاه های عمومی ، اختصاصی و معین ، نصب فرایندها و زمان بندی انجام کار در معرض دید مراجعین :

  • با توجه به موارد های اشاره شده در خصوص مدارک و مستندات مورد نیاز از جمله نصب تابلو راهنما و همچنین نصب نام و نام خانوادگی عوامل متصدی و پست سازمانی و موارد در دید مراجعین می باشد و از لحاظ اطلاع رسانی، از طریق نصب بنر،تراکت،پلاکارد،ارسال پیامک،توضیح کتب آموزشی و ایستگاه های سنجش آلودگی اقدام گردیده است.

بند8 : پایش ، سنجش و ارزیابی مستمر رضایتمندی ارباب رجوع و تعیین میزان رضایتمندی مردم از خدمات ارائه شده:

  • در خصوص پایش و نظر سنجی ارباب رجوع   این اداره کل ایجاد سازو کارهای لازم در جهت ارایه خدمات مطلوب و موثر به مردم و برخورد مناسب کارکنان با ارباب رجوع بوده است همچنین نهادینه شدن موضوع رضایتمندی مراجعان به اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران و واحد های تابعه و شفاف و مستندسازی نحوه ارایه خدمات به ارباب رجوع و اطلاع رسانی از نحوه ارایه خدمات به مردم و تدوین منشور اخلاقی نظارت می گردد تا در شکوفایی بهبود و اصلاح روشهای ارایه خدمات،نظر سنجی بر حسن رفتار کارکنان تا جهت بهره گیری مراجعه کنندگان جهت بهره گیری از خدمات نظام اداری این اداره کل گردند. ضمنا صندوق پیشنهادات و انتقادات جهت نظر سنجی ارباب رجوع برقرار می باشد و اداره بازرسی،ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اداره کل پذیرای هر گونه نظریات و انتقادات و شکایات وحل مشکلات شهروندان چه مکاتبات تلفنی یا حضوری بوده است.

بند9 : انتخاب و انتصاب بازرسان واجد شرایط متعهد و متخصص توسط بالاترین مقام اجرایی دستگاه در سطح ملی و استانی :

  • با توجه به پیشنهاد مدیر کل  بازرس موضوع ماده 91 قانون خدمات کشوری به دفتر بازرسی سازمان معرفی و حکم صادر گردیده است . که در این راستا رئیس اداره مدیریت عملکرد به عنوان بازرس اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران منصوب شدند.

بند 10 : تهیه و تدوین و اجرای برنامه های توجیهی و آموزشی کوتاه مدت برای مدیران ، کارشناسان ، کارکنان ، بازرسان و متصدیان واحدهای ستادی و اجرایی در ارتباط با شیوه های تکریم و افزایش رضایتمندی ارباب رجوع :

  • این مهم ( آزمون و صدور گواهی )  براساس تقویم آموزشی سالانه و به صورت مجازی از طریق دفتر آموزش سازمان مرکزی  برای مدیران ، روسای واحدها و کارشناسان دفاتر بازرسی و حراست در حال انجام می باشد .

بند11 : تهیه و تدوین برنامه زمان بندی برای بررسی و اعمال نظارت و بازرسی از واحدهای ستادی و خارج از مرکز :

  • جهت بررسی و اعمال نظارت و بازرسی از واحدهای ستادی و خارج از مرکز توسط اداره بازرسی،ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات این اداره به صورت مستمر و دورهای در زمان بندی تعیین شده از نحوه ارایه خدمات و رضایتمندی مراجعان و بر حسن رفتار کارکنان نظارت می گردد در صورت هر گونه نقض یا قصور برابر قانون برخورد می گردد.

بند12 : انجام نظارت و بازرسی های مستمر دوره ای یا موردی به شیوه حضوری و یا غیر حضوری از نحوه اجرای مصوبه فوق الذکر و تهیه گزارش های لازم براساس ضوابط و سازوکارهای ابلاغی :

  • این مهم براساس براساس برنامه مدون اداره بازرسی و به صورت کاملا" نامحسوس و تصادفی و در بازه های زمانی سه ماهه انجام می گردد .که در این راستا و براساس نظام نامه محیط زیست و بخشنامه های ابلاغی از ادارات ستادی ، ادارات تابعه شهرستانی و پاسگاه های محیط بانی بازدید انجام و گزارش به مراجع بالا دستی منعکس گردیده است .

بند13 : تشویق و تنبیه مدیران ، کارشناسان و کارکنان براساس ضوابط و سازوکارهای تعیین شده و نتایج نظر سنجی ها و شکایات ارباب رجوع از نحوه عملکرد و رفتار آنان :

  • با توجه به ارزشیابی عملکرد پرسنل و همچنین ارزیابی عملکرد واحد های تابعه و نظر به بازدید های دوره ای انجام شده توسط اداره بازرسی ، مدیریت عملکرد و انجام اقدامات در خور تحسین زیست محیطی از ادارات ، کارکنان در چارچوب ضوابط جاری ملاک عمل محیط زیست  به صورت مادی و معنوی در جلسات رسمی و  ماهانه تقدیر به عمل می آید .

بند14 :شناسایی ، رتبه بندی ، انتخاب ، تشویق واحدهای عملیاتی با عملکرد برتر بر اساس نتایج ارزیابی ها وفق دستور العمل ها ی ابلاغی :

  • در خصوص شناسایی و رتبه بندی،انتخاب،تشویق واحد های عملیاتی، این اداره کل توسط اداره بازرسی،ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات در طول سال هر ماهه کلیه عملکرد واحد ها مورد ارزیابی قرار می گیرد و بر اساس دستور العمل ها و با توجه به شاخص ها،اقدامات انجام شده واحدها ارزیابی می شود و با تشکیل جلسه رتبه بندی اعلام و تجزیه و تحلیل می گردد و از واحد های برتر قدردانی می شود.

بند 15 : شناسایی و تدوین الگوهای موفق رفتاری در زمینه های روابط محیط کار و پاسخگویی به ارباب رجوع :

  1. ایجاد مجراهای مناسب برقراری ارتباط مستقیم بین اقشار ارباب رجوع و مدیریت و ادارات نظارتی
  2. بر قراری امکان ملاقات حضوری برای ارباب رجوع با مدیران و مسئولان بخشهای مختلف
  3. تجزیه تحلیل بیانات ارباب رجوع از قبیل شکایات- انتقادات- پیشنهادات و سئوال ها و درخواست ها و ارایه گزارش دوره ای به مقام بالاتر
  4. برگزاری جلسات گفت و شنود بین مدیریت و کارکنان بخشهای مختلف جهت حسن نظارت بر رفتار کارکنان
  5. پیگیری مشکلات مطرح شده ارباب رجوع توسط کارکنان با هماهنگی دفتر مدیریت
  6. اطلاع رسانی به ارباب رجوع و جهت دهی افکار عمومی بر کیفیت ارایه خدمات و عملکرد کارکنان
  7. تغذیه نیروی انسانی متخصص به دستگاههای اجرایی
  8. مطلوبیت پاسخگویی نسبت تابیعت شرایط زمانی قبل فوت وقت برای ارباب رجوع

 

ردیف

عنوان خدمت

 

1

 ارزیابی،تشخیص و اعلام نظر در مورد اثرات زیست محیطی استقرار و بهره برداری طرح ها و پروژهای عمرانی و تولیدی و خدماتی

 

2

 پایش و اعلام میزان آلایندگی های صنعتی و غیر صنعتی

 

3

ارائه خدمات آموزشی به بازدید کنندگان موزه های تاریخ طبیعی

 

4

صدور مجوز شکار و صید

 

5

صدور مجوز تاسیس و بهره برداری آزمایشگاههای معتمد سازمان حفاظت محیط زیست

 

6

نظارت و صدور مجوز واردات و صادرات پسماند ها (بر اساس کنوانسیون بازل)

 

7

نظارت و صدور مجوز واردات و صادرات مواد شیمیایی خطرناک (بر اساس کنوانسیون روتردام)

 

8

صدور مجوز فعالیت های تنوع زیستی (از قبیل برپایی نمایشگاه ،کارگاه تاکسیدرمی ،باغ وحش و ...)

* * * حمایت از کالای ایرانی * * *